Vitamíny, minerály

Vitamíny a minerály pro naše zdraví

obr

Vědci definovali téměř 40 vitaminů a minerálů, které lidský organismus potřebuje k nejrůznějším pochodům – např. stavbě kostí, k budování imunitního systému či stavbě buněčných stěn. Myslíte si, že potravou přijímáte dostatečné množství vitaminů, minerálů a mastných kyselin?

Vědci definovali téměř 40 vitaminů a minerálů, které lidský organismus potřebuje k nejrůznějším pochodům – např. stavbě kostí, k budování imunitního systému či stavbě buněčných stěn. Myslíte si, že potravou přijímáte dostatečné množství vitaminů, minerálů a mastných kyselin?

Jestliže kosti pro svoji stavbu a pevnost vyžadují vápník, pak by lidé, kteří mají stravu bohatou na vápník měli mít kosti zdravé a pevné, je to tak? Zní to jako jednoduchá a logická otázka. Tak proč v Singapuru, kde dospělí lidé nepijí mléko, téměř neznají zlomeniny kostí? „V zemích s vyšším příjmem kalcia je možné zaznamenat vyšší výskyt zlomenin, ne nižší“ , říká Dr. Walter Willet z Harvard School of Public Health.

Je nutné však mít na paměti, že stejně jako vápník, tak ani žádný z vitaminů nebo dalších minerálů nepracuje sám. Výsledek se dostaví pouze po „týmové práci“ mnoha faktorů. Tzn. zřeknete-li se pomeranče ve prospěch vitaminu C z pilulky, může se vám stát, že vám budou chybět jiné nutrienty potřebné k ochraně srdce, prevenci rakoviny nebo k boji s infekcí.

Kalcium – vápník

Vápník je opravdu důležitým prvkem pro stavbu kostí, i když v poslední době vědci zjišťují, že nepracuje sám. Pro zdravé kosti je třeba mix vápníku, fosforu a hořčíku. Nutné jsou také bílkoviny pro tvorbu základní struktury kostí, dále vitamin K, či vitamin D, který napomáhá vstřebávání kalcia.

Z toho vyplývá také odpověď na otázku v úvodu. Jestliže vstřebávání vápníku souvisí s hladinou vitaminu D, jehož většina se v lidském organismu tvoří díky působení slunečního záření na lidskou kůži, pak lidé žijící v blízkosti rovníku vstřebávají vápník lépe.

Vápník však má v organismu více funkcí. Kromě kosterní stavby je důležitý pro nervové přenosy, pro udržování pravidelného srdečního rytmu, stimuluje hormonální sekreci a aktivuje enzymy. Může dokonce působit preventivně v rakovině tlustého střeva.

Většina obyvatel však nekonzumuje dostatečné množství vápníku. „Například jen polovina Američanů přijímá potravou doporučenou denní dávku vápníku“ , říká Dr. Felicia Cosman z National Osteoporosis Foundation. Doporučená denní dávka je 1000mg na den pro dospělého, 1200 mg pro ženy starší 50 let a 1300mg pro teenagery.

Vitamin D

Při mapování výskytu rakoviny tlustého střeva v USA od roku 1976 bylo zjištěno, že lidé na jihu trpí touto chorobou o polovinu méně než lidé na severu země. Důvodem může být vitamin D vznikající působením slunečního zářeni na lidskou kůži.

Vitamin D může působit preventivně nejen v rakovině tlustého střeva, ale i prsu, prostaty a vaječníků. To však není vše: lidé s vyšší hladinou vitaminu D méně trpí autoimunitními chorobami (vč. diabetu 1. stupně), chorobami srdce a lépe jim pracují játra.

„Nejsem zastáncem alternativních metod a neříkám, že jeden prvek zmůže všechno, ale u vitaminu D to lze skoro tvrdit“ , říká biochemik Reinhold Vieth v Univerzity v Torontu.

Vitamin D toho má „na svědomí“ mnohem více než je jen zlepšení absorpce vápníku. Pomáhá mobilizovat imunitní systém (čímž je vysvětlena jeho funkce snižování výskytu autoimunitních chorob) a podle mínění vědců pomáhá chránit buňky před maligními změnami. V případě, že k nim však přece jen dojde, pomáhá pak v buňkách vyvolat autodestrukční procesy.

Předmětem diskuse zůstává doporučovaná denní dávka vitaminu D. Vládní nařízení v USA doporučuje přijímat 200 až 600 mezinárodních jednotek (IU) za den. Vědci se však shodují na tom, že je to málo. Doporučují strávit 5-10 min na slunci (působícím na ramena a nohy) 2x až 3x za týden. V zimě, kdy je slunečního záření nedostatek, doporučují zvýšit příjem potravinových doplňků obsahujících vit. D3, tučných ryb a obohacených výrobků vč. mléka a specifických značek pomerančových džusů a sójového mléka.

Omega 3 mastné kyseliny

Je udivující, že mozek je z 60% tvořen tukem. Proto pro svoji správnou funkci potřebuje omega 3 mastné kyseliny. Studie nasvědčují tomu, že tento druh mastných kyselin napomáhá tvorbě buněčných membrán, zvedá hladinu serotoninu, zvyšuje počet neuronových spojení.

Omega 3 mastné kyseliny jsou obsažené ve vlašských oříškách, lněných semínkách, zelených listech a mořských plodech. American Heart Association doporučuje konzumovat tučné ryby min 2x týdně jako prevenci srdečních onemocnění.

Chrom

V roce 2025 bude na světě 300 mil lidí s cukrovkou 2. typu oproti 143 mil v roce 1997 (zdroj:Světová zdravot. organizace). Jak s tím bojovat? Dobrým začátkem je snížit příjem bílé mouky a rafinovaného cukru. Měli bychom však také zvážit zvýšení hladiny chrómu v našem organismu. Důvodem je úloha chromu v metabolismu cukrů. Současné výzkumy ukazují, že chróm může pomoci diabetikům a pacientům v prvozáchytu cukrovky zvýšit inzulinovou citlivost.

„Téměř v každém pokusu, kde přidáme chróm, máme lepší kontrolu glukozy s menší hladinou inzulínu,“ říká biochenik Richard Anderson z USDA Human Nutrition Reaserch Center v Marylandu.

Vzhledem k tomu, že pro správnou funkci organismu potřebujeme jen stopové množství chrómu, neměl by být problém získat jej z potravy. Pravdou však zůstává, že většina z nás dostatečné množství chrómu nepřijímá. Na vině je zřejmě nadměrná konzumace rafinovaných sacharidů. Zkuste tedy konzumovat více brokolice nebo jablek. Chrom obsažený v potravinových doplňcích má v organismu menší schopnost absorpce. Současná doporučená denní dávka je 25 až 35 microgramů na den.

Draslík

Draslík má pozitivní vliv na snižování krevního tlaku a snižování pravděpodobnosti výskytu mozkové mrtvice, působí v prevenci srdeční arytmie a výskytu ledvinových kamenů. Neutralizuje kyseliny z krevního řečiště, které vyplavují vápník z kostí. Denní doporučovaná dávka je 4700 mg na den. Většina z nás však takový příjem draslíku nedodržuje.

Na závěr lze s trochou nadsázky říci, že vše, co hledáme v potravinových doplňcích, ve fitness centrech a vitaminových tabletkách, najdeme v čerstvém ovoci, zelenině, rybách a oříšcích a mléčných výrobcích. Správné stravovací návyky pomáhají našemu organismu bojovat s většinou chorob – od rakoviny přes srdeční choroby až po cukrovku 2. typu.

Čerpáno z Newsweek , January 23, 2006; The Nature of Nutriens, Anne Underwood

Zdroj: http://www.izrno.cz/

 

Datum vystavení: 24.10.2006

Přihlášení

Přihlášení
Login:
Heslo:

Cestujeme s bezlepkovou dietou

Jadran

Zajímavá nabídka na šnorchlování a potápění v Egyptě s bezlepkovou dietou

Dovolená

Česko-egyptská cestovní kancelář Theya Thours porádá mořské výlety, mořské safari, šnorchlování, potápění, kurzy potápění, moto safari, super safari, jeep safari, safari Nová oáza, výlety Káhira, Luxor, Asuán

Na každém výletu jsou česky nebo slovensky hovořící průvodci.

Ubytování ve čtyřhvězdičkovém hotelu s All Inclusive přímo u pláže. Vhodné pro celiaky i tělesně postižené.

Prověřená dovolená - CK Permanent SE. v Chorvatsku 2014

Chorvatsko

CK Permanent SE. - Jadran Pag pro Vás zajišťuje pobytové zájezdy v Chorvatsku na ostrově Pag.  V nabídce je i tradiční bezlepková a bezlaktózová dieta včetně možnosti nákupu bezlepkových potravin.

Příběhy celiaků

Dětský lékař mě označil za chcípáčka

Přidám krátce svoji osobní tragedii, kteoru bych nazvala moučné peklo.

Má mít celiak děti či ne?


Dobrý den, ankety na těchto webových stránkách, zda by celiak měl či neměl mít děti jsem si všimla kdysi, když jsem ještě neměla dítě ani zjištěnou celiakii. Kvůli kamarádce , která celiakii má a děti mít nemůže.

Zuby se mi tak kazily, že jsem jich 6 musela nechat vytrhnout

Mám také celiakii  a chtěla bych se s vámi podělit o začátcích  mojí nemoci. Vše začalo v 18 letech,  po porodu dcery. 

Dolní navigace